CRM-software kan jouw SEO-resultaten boosten

CRM-software is in de eerste plaats een middel om jouw klanten en prospects beter te begrijpen. Het slaat belangrijke informatie en gegevens van hen op en linkt het aan eerdere bestellingen. Op basis hiervan kan men onder andere de marketinginspanningen gericht vormgeven. Indirect kan CRM- software zelfs jouw SEO-resultaten helpen boosten. Dat bewijzen ook onderstaande voorbeelden.

Jouw doelgroep beter bereiken

Door aankopen op te nemen in jouw CRM-software kom je veel te weten over de voorkeuren van jouw klanten. Op basis hiervan kan je verschillende klantprofielen samenstellen. Elk profiel heeft hierbij zijn eigen voorkeurproducten maar gaat bovendien ook op een unieke manier aan de slag met jouw website. Het is dan ook de kunst om klantprofielen te linken aan zoekwoorden die hen via een unieke sales funnel naar de best geschikte producten en pagina’s brengen. Het doel is duidelijk: jouw omzet de hoogte instuwen.

Kennis is hierbij een cruciaal instrument. En daar komt crm software al snel om de hoek loeren. Tracht dan ook zoveel mogelijk noodzakelijke informatie te vergaren. Vraag nieuwe klanten bijvoorbeeld hoe ze jouw website hebben gevonden. Blijkt één klantprofiel jouw website niet via Google te vinden? Dan weet je dat je jouw zoekwoorden moet bijsturen indien je deze doelgroep beter wilt bereiken.

Koppeling met sociale media

Sociale media speelt een steeds belangrijkere rol bij de SEO-inspanningen. En dat heeft alles te maken met het feit dat ook Google steeds meer gewicht in de sociale schaal legt. Er zijn verschillende manieren om sociale mediakanalen met de CRM-software te koppelen en de communicatie op punt te stellen. Zo ga je de interactie met gebruikers aan en houd je alles bij in één enkel CRM-systeem.

Niet alleen resulteert een goed beheer van de sociale kanalen automatisch in aanwassende volgers, bovendien zijn die volgers andermaal een belangrijke bron van informatie. Durf met andere woorden zeker terug te koppelen naar de gebruikte zoekwoorden en marketingstrategieën.

Bouw aan linkbuilding

Binnenkomende linkjes zijn altijd aangenaam. Maar dat hoeven we jou vast niet te vertellen. Toch kan linkbuilding al snel een fikse duit kosten. Als leverancier kan het soms interessanter zijn om jouw bestaand klantennetwerk aan te spreken. Zo kan je op jouw website een artikel wijden aan een bestelling of project, waarbij je niet alleen de samenwerking maar ook de klant in de kijker zet (lees: voorzie het artikel van een linkje). Voor wat hoort wat, dus vraag je aan de klant om in een blogartikel iets gelijkaardigs te doen. Via CRM-software spoor je dergelijke opportuniteiten eenvoudig op.

Reputatiemanagement en SEO

CRM-software is tot slot een ideaal middel om jouw relatie met leads, klanten en prospects op peil te
houden. Dat lijkt misschien weinig met SEO te maken te hebben, maar niets is minder waar. Tevreden klanten spreken immers over jou, ongeacht of dat nu via sociale media, forums of reviewsites is. We hoeven vast niet te zeggen dat Google helemaal gek is van websites waar gretig over wordt gesproken? Door te bouwen aan een goede reputatie, bouw je met andere woorden ook aan een betere score in Google.